MATERIAAL SPECIFICATIE

Frictie materiaal op basis van papiervezel zijn in feite uitgebreide composietstructuren. IMC heeft een breed scala aan samenstellingen beschikbaar, elk met verschillende kenmerken, energieniveaus en wrijvingscoëfficiënt.

Gewoonlijk ‘brons’ genoemd vanwege het uiterlijk, dat wordt veroorzaakt door het hoge kopergehalte van verschillende samenstellingen. Bronzen frictieschijven worden al bijna 60 jaar geproduceerd en zijn verkrijgbaar in vele samenstellingen. Zodra het materiaal op de kernplaat is “gesinterd”, kunnen de dikte en het groefpatroon gemakkelijk worden bewerkt. Gesinterde materialen van messing / brons zijn geschikt voor zowel ‘natte’ als ‘droge’ rem en koppeling toepassingen.

Koolstof biedt een uitstekend thermisch vermogen met een goede slijtvastheid en superieure geluids-, vibratie- en hardheidsbetrokkenheid. Er zijn verschillende soorten, waaronder geweven koolstofdoek, koolstofrijk papier en speciale composieten. De frictie-coëfficiënten verschillen afhankelijk van het materiaaltype en de structuur. Onze ingenieurs blijven evolutionaire koolstofmaterialen ontwikkelen om voor hogere prestaties.

Grafiet is ontwikkeld om te voldoen aan de steeds veeleisende behoeften van onze klanten. Grafiet wordt alleen gebruikt in z.g.n. natte rem toepassingen. Het materiaal is ongeveer 30% poreus en heeft een extreem hoog energievermogen.

Molybdeen wordt vaak gebruikt voor toepassingen met lage snelheid en hoge druk, en bieden een hoge slijtvastheid, goede olie-compatibiliteit en een stabiele frictie coëfficiënt. De coating van molybdeen wordt met een vlam gespoten op de stalen ondergrond. Een laatste afwerkingsproces bereidt het oppervlak voor en garandeert hoogwaardige frictie prestaties.

Elastomer is een geavanceerd rubberen frictie materiaal, ontwikkeld voor z.g.n. powershift-transmissies. Vanwege zijn elasticiteit is het extreem veerkrachtig, en stabiel bij hoge temperaturen.